Echo Generacji
#polityka#felieton#kultura#warszawa

Dyrektywy Unii Europejskiej a sprawa samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej

23.01.2024
Jakub Sobiepanek
Legislacja Unii Europejskiej podejmowana w sprawach transportu samochodowego stanowi kluczowy element wysiłków UE w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną i potrzebą ochrony środowiska Unia stale podpija poprzeczkę, wydając coraz to nowe regulacje dotyczące pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, dążąc do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz szkodliwych substancji.

Jednym z kluczowych celów jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) pochodzących z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Dyrektywy określają limity emisji CO­2 dla producentów samochodów, co motywuje ich do wprowadzenia bardziej efektywnych motorów napędowych i innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby spełnić określone ograniczenia. Unijne dyrektywy ustanawiają normy emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe – ograniczając tym samym ich ilości emitowane przez pojazdy spalinowe. To dążenie do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza, zwłaszcza w miastach.

Wsparcie nowych technologii

Poprzez dyrektywy Wspólnota stymuluje rozwój, wdrażanie i użytkowanie alternatywnych technologii napędowych, takich jak samochody elektryczne, hybrydowe czy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Poprzez zachęty finansowe i regulacyjne, UE promuje innowacje mające na celu zmniejszenie zależności od tradycyjnych silników. Jednym z producentów samochodów, który korzysta z dobrej koniunktury do wdrażania nowych rozwiązań i angażuje się w rozwój i promocję wytwarzania paliw syntetycznych, zwanych również e-paliwami lub e-fuelami jest Porsche. Paliwa syntetyczne zazwyczaj są produkowane z wykorzystaniem energii odnawialnej, takiej jak energia słoneczna lub wiatrowa, oraz za pomocą procesów chemicznych, które CO­2 lub wodę przekształcają w syntetyczne paliwa.

Porsche chętnie inwestuje w technologie wytwarzania paliw syntetycznych poprzez partnerstwa z różnymi firmami i instytucjami badawczymi. Ich celem jest stworzenie infrastruktury umożliwiającej produkcję, dystrybucję i stosowanie e-paliw jako alternatywy dla tradycyjnych paliw kopalnych. Istnieje przekonanie, że e-paliwa mają potencjał zmniejszenia emisji CO­2 z pojazdów z silnikami spalinowymi. Gdy paliwo syntetyczne jest produkowane z użyciem energii odnawialnej, to CO­2 emitowane podczas spalania jest zazwyczaj neutralizowane przez proces produkcji, co powoduje niższe emisje całkowite. Porsche ogłosiło plany testowania e-paliw w swoich samochodach, także w modelach z silnikami spalinowymi oraz w sportowych pojazdach, aby sprawdzić ich wydajność i wpływ na redukcję emisji CO­2. Ich zaangażowanie w rozwój paliw syntetycznych wynika z dążenia do zmniejszenia śladu węglowego samochodów w ciągu ich całego cyklu życia, włączając w to nie tylko emisję podczas użytkowania, ale także proces produkcji paliw i ich dystrybucji.

Nowe technologie, nowe zakłady

Jednakże produkcja paliw syntetycznych na dużą skalę pozostaje wyzwaniem z uwagi na koszty oraz potrzebę dużych ilości energii odnawialnej potrzebnych do ich produkcji. Mimo to, niektóre firmy wierzą, że inwestycje w rozwój tych technologii może przyczynić się do zmniejszenia emisji z transportu oraz implementacji zrównoważonego rozwoju do przemysłu motoryzacyjnego. Nieco ponad rok temu otwarto zakład, zlokalizowany na obrzeżach Punta Arenas w Chile, działający pod nazwą HIF, jest spółką należącą do chilijskiego giganta energetycznego AME, Porsche i kilku innych firm. Koszt jego budowy wyniósł 74 mln USD. Obecnie całą produkcją e-paliw w regionie zajmuje się Porsche. Produkt stosowany jest głównie w sportach motorowych. Do 2030 roku firma ma nadzieję wyprodukować 150.000 baryłek tego paliwa dziennie. Ponadto chilijska fabryka produkuje 20,5 kg zielonego wodoru na godzinę. Aktualne dzienne zużycie wody wynosi 1000 litrów, co odpowiada sześciu kąpielom w wannie. Energie odnawialną zapewnia zainstalowana w fabryce turbina wiatrowa, która wytwarza 3,4 MW energii elektrycznej. Około jedna trzecia energii elektrycznej jest obecnie wykorzystywana do celów produkcyjnych. Może to pozwolić na produkcję do 130.000 litrów zeroemisyjnej benzyny rocznie.

W pobliżu Haru Oni powstaje drugi zakład tego typu, który będzie miał charakter komercyjny. Planowana jest tam produkcja energii z turbin wiatrowych o mocy 300 MW każda. Oczekuje się, że będzie produkować 66 milionów litrów e-paliwa rocznie. Ilość ta wystarczy do całkowitego zapełnienia 880.000 baków paliwa w samochodach typu Porsche Panamera. Produkty z Chile zostaną wysłane do Europy drogą morską. HIF planuje także inwestycje w Teksasie w USA i na Tasmanii w Australii.

Co przyniesie przyszłość?

Proces wdrażania dyrektyw unijnych w zakresie samochodów spalinowych obejmuje etapy konsultacji z państwami członkowskimi, producentami samochodów oraz ekspertami z różnych branż. Komisja Europejska odgrywa istotną rolę w opracowaniu, proponowaniu i monitorowaniu przepisów, zapewniając spójność oraz zgodność z celami Unii. Chociaż już istniejąca legislacja stanowi ważny krok w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń, istnieją również wyzwania i ograniczenia. Przeszkodą może być na przykład niedostosowanie się producentów do nowych norm, ponieważ ich implementacja może generować dodatkowe koszty. Ponadto, infrastruktura potrzebna do obsługi alternatywnych źródeł energii, np. stacje ładowania dla samochodów elektrycznych, również muszą równolegle się rozwijać.

Jakub Sobiepanek, Członek YCE Poland

autor
Jakub Sobiepanek

To też przestrzeń dla Ciebie!

Zbuduj z nami media przyszłości!